Wat is een wet WWFT checklist

WWFT checklist

Als je als onderneming niet zeker bent of je aan de eisen van de Wet WWFT, de wet ter voorkoming van witwassen en de financiering van terrorisme, moet voldoen dan is het slim om WWFT checklist een te doen. Uit deze checklist blijkt of je aan de vereisten moet voldoen of niet. Het is belangrijk om hier zeker van te zien, want op de niet navolging van deze wet WWFT staan fikse boetes en zelfs mogelijke strafvervolging door de overheid. In dit artikel lees je alles over de WWFT en wie onder de WWFT valt.

De wet WWFT

Als je onder bepaalde beroepscategorieën valt dan moet je de wet WWFT toepassen. Dit houdt in dat je een meldingsplicht hebt. Dit betekent dat je verdachte transacties of dubieuze transactiepatronen direct moet melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU) Nederland. Hierbij dien je rekening te houden met risicolanden die zijn opgesteld in publicaties van de Financial Action Task Force (FATF). Deze publicaties kan je vinden op de website van de FATF of op de website van de Europese Commissie. Daarnaast dien je een gedegen cliënten onderzoek te doen en een cliënten dossier aan te leggen wat je vijf jaar dient te bewaren. In dit dossier bewaar je het uittreksel van de Kamer van Koophandel, het identificatiebewijs van de UBO en het achtergrondonderzoek. De UBO is de uiteindelijke belanghebbende en op het moment dat het niet duidelijk voor je is wie dit is dan laat je je client een UBO verklaring invullen.

Wie moet voldoen aan de vereisten van de wet WWFT

Er zijn bepaalde ondernemingen die hieraan dienen te voldoen zoals advocaten, notarissen, bepaalde verzekeraars, geldverstrekkers, beleggingsmaatschappijen en nog meer categorieën. Hierop wordt toezicht gehouden door onder andere de AFM, de Nederlandsche Bank en de Belastingdienst. Het is belangrijk dat je onderneming niet wordt geassocieerd met de financiering van terrorisme of het witwassen van geld. Deze criminele activiteiten kunnen je onderneming reputatieschade opleveren of uiteindelijk zelfs tot een faillissement leiden. De beste manier om aan de vereisten te voldoen is door middel van automatiseringssoftware met gespecialiseerde databases die up to date zijn met de geldende wet- en regelgeving. Met een paar drukken op de knoppen heb je alle informatie die je moet opslaan en bewaren. Op deze manier spaar je op den duur tijd en geld uit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *